چند نکته که با رعایت کردن آنها، منحصربه فرد می شوید!!
نوشته شده توسط : N@r!m@n

ارزش‌های خانواده مواردی از‌قبیل اجتماع، اخلاق و معنویات و همچنین اعمال و رفتار است که باید به‌صورت منظم و مستمر افراد یک خانواده از میان صحبت‌ها و اعمال و رفتار یکدیگر، از وجود این ارزش‌ها اطلاع پیدا کنند و از آنها بهره‌مند شوند.در این مقاله فهرستی از ارزش‌های خانواده را ارائه می‌کنیم و هر یک از موارد ارائه‌شده را به بحث می‌گذاریم. در ادامه، اطلاعات و جزئیات بیشتری از این لیست به دست خواهید آورد.

در ارزش‌های خانواده موارد و نمونه‌هایی وجود دارند که بسیاری از آنها از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف نشأت گرفته و کاملا هم طبیعی است. در فرهنگ‌های مختلف، اهمیت ارزش‌های خانواده نیز متفاوت است اما ریشه و اساس اغلب این ارزش‌ها حتی در سراسر دنیا یکسان است زیرا مواردی که در بنیاد و اساس‌شان وجود دارد خیلی ابتدایی و شامل مواردی است مانند اینکه چگونه فرد بهتری باشیم و بتوانیم خود را به‌راحتی با جامعه وفق دهیم. در زیر یک فهرست کلی و مهم از ارزش‌های خانواده به شما عزیزان ارائه می‌شود که اغلب ارزش‌های مهم و اساسی زندگی را بیان می‌دارد:

عشق و احترام

با محبت کردن و احترام گذاشتن به یکدیگر، بسیاری از موانع و مشکلات موجود در روابط حل می‌شود و این دو ویژگی فقط برای اعضای خانواده نیست بلکه برای سطوح وابسته به اجتماع نیز مفید و کارگر است. عشق و احترام به شما این امکان را می‌دهد که یک انسان واقعی باشید، مردم را بپذیرید و همیشه این احساس را داشته باشید که با اجتماع و افراد جامعه پیوند خورده‌اید و در این صورت است که به معنای واقعی کلمه عضوی از جامعه خواهید شد و به یاد داشته باشید که این مورد یکی از مهم‌ترین ارزش‌های خانواده است و باید حتما به فرزندان نیز آموزش داده شود.

برقراری ارتباط

ایجاد ارتباط، بسیاری از مشکلات را در هر رابطه‌ای حل خواهد کرد و شما را متوجه روابط سالمی که در اصل وجود ندارد، سوء‌تفاهم‌ها و همچنین بقیه احساسات منفی‌تان می‌کند. بهبود و توسعه توانایی برای صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران، از جمله مشکلاتی است که شما با آنها مواجه‌اید. بنابراین شما می‌توانید هدف‌تان که برقراری یک رابطه بهتر است را در پیش بگیرید و بدانید که برقراری ارتباط با دیگران نیز یکی دیگر از ارزش‌های مهم خانواده است.

حساسیت، درک یکدیگر و یکدلی

تا جایی که امکان دارد و برایتان مقدور است، دیگران را درک کنید و نسبت به خواسته‌ها و نیاز‌های آنها حساس باشید و در غم و اندوه دیگران شریک و باعث دلگرمی آنها شوید زیرا انجام کارهایی ازاین قبیل باعث می‌شود که شما به یک انسان خوب و نمونه تبدیل شوید. شخصی که طبیعتا در خانواده چشم به جهان گشوده و در جامعه نیز رشد یافته است نمی‌تواند به‌عنوان یک موجود تنها در جامعه زندگی کند، زیرا لذت زندگی با افراد جامعه را چشیده و همراه با آنها زندگی خوبی داشته و نمی‌تواند بدون وجود آنها و تنهایی زندگی کند زیرا آن شخص نیز نسبت به احتیاجات و خواسته‌های دیگران حساس خواهد شد و نیازهای دیگران در نظرش مهم جلوه خواهند کرد. بنابراین وجود این ویژگی‌ها و خصایص برای زندگی در اجتماع، جزو ارزش‌های مهم به حساب می‌‌آید.

سهیم و شریک

خودخواهی و خودشیفته بودن از ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی بدی هستند که خواه‌ناخواه شما را از اینکه یک انسان خوب باشید، دور نگه‌می‌دارند. امکانات و تجهیزاتی را که در اختیار دارید حتی‌الامکان با دیگران سهیم شوید زیرا این خصیصه فقط برای اینکه انسان‌خوبی باشید، نیست بلکه به یک شخص این اجازه و امکان را می‌دهد تا به خوبی جای خود را در اجتماع و در میان مردم باز کند و این مورد نیز از ارزش‌های مهم خانواده است که باید به فرزندان نیز آموخته شود.

تحمل و بردباری

درست است که همه ما انسان هستیم و خلقت‌مان با دیگران تفاوتی ندارد اما از جنبه‌های مختلفی مانند افکار و اعمال با یکدیگر متفاوتیم و در بسیاری از موارد نیز تفاوت‌های فاحشی با هم داریم. در‌واقع هر شخصی برای خودش افکار و عقاید خاصی دارد که ممکن است از نظر ما یا دیگران قابل قبول نباشد اما در حقیقت این موارد کاملا شخصی است و ما نمی‌توانیم دخالتی در آنها داشته باشیم یا عقیده شخصی‌مان را در آنها دخیل کنیم. علاوه بر این، هر فرهنگ و تمدنی روی رفتارهای هر فردی تأثیر‌گذار است و هر فرهنگی می‌تواند یک شخص با خصایص، عادات و ارزش‌های مختلفی به‌وجود آورد. فردی که به‌عنوان عضوی از جامعه است و در اجتماع زندگی می‌کند، نیاز دارد که با استفاده از فرهنگ و تمدنی که در جامعه و کشورش وجود دارد، کیفیت اعمال و رفتارش را بالاتر ببرد؛ نه به این معنا که همه افراد با فرهنگ‌های گوناگون را تحمل کند بلکه فرهنگ آنها را بپذیرد و موارد مفید و خوب آنها را در زندگی‌‌اش به‌کار بندد. تحمل و بردباری نیز یکی از مظاهر مهم و تأثیر‌گذار روی زندگی و جامعه است و از ارزش‌های مهم خانواده به شمار می‌رود و در برقراری ارتباط با دیگران در جامعه نیز بسیار نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند.

صداقت و امانت

باخودتان و به‌خصوص با دیگران صادق و روراست باشید زیرا وجود این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که به‌عنوان یک شخص بااعتبار و بی‌نقص در خانواده و جامعه حضور داشته باشید و آثار و نتایج این خصیصه را در کار و عادت‌هایتان خواهید دید و مطمئن باشید که در زندگی و شخصیت‌تان اثر بسزایی دارد. وجود این ویژگی به‌صورت اتوماتیک و خودکار به شما این امکان را می‌دهد که در اجتماع قابل احترام و تقدیر و سپاسگزاری باشید و در این صورت است که شما در وجود‌تان احساس غرور و سربلندی خواهید کرد.

سخت کار کردن

در حقیقت هیچ جانشین و بدلی برای سخت کار کردن وجود ندارد و وقتی که ارزش‌ها کم‌کم به فرزندان فهمانده و آموزش داده شود، آنها باید بدانند که هیچ‌چیزی آسان به‌دست نمی‌آید و برای اینکه به هر چیزی در زندگی دست پیدا کرده و موفقیتی کسب کنند، باید سخت کار کنند. آموختن سریع و هر چه زودتر این خصیصه امکان بسیاری از کارها را برای شما به‌وجود می‌آورد و سبب می‌شود که سریع‌تر به خواسته‌ها و آرزوهایتان در زندگی، دست‌یابید و به فردی تبدیل شوید که به‌عنوان الگو و نمونه‌ای ممتاز، سرلوحه افراد دیگر قرار گیرید و دیگران برای انجام کارهایشان به‌دنبال شما بیایند و از شما راهنمایی بخواهند.

گذشت و بخشش

توانایی گذشت و بخشیدن دیگران، خصوصا افرادی که به‌گونه‌ای به شما صدمه یا آسیبی وارد کرده‌اند، از جمله خصوصیات و ویژگی‌هایی است که به ندرت در افراد دیده می‌شود و فقط تعداد کمی از افراد وجود دارند که می‌توانند این خصیصه را در وجود خود و دیگران توسعه و گسترش دهند اما با این حال نیز این ویژگی بسیار مهم و حائز اهمیت است. بخشش و گذشت باعث می‌شود که شما تمامی نکات منفی و احساسات بد را از وجودتان پاک کنید و اگر بیشتر به این خصیصه دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که این ویژگی به شما کمک می‌کند تا از شر همه دردها و غم و غصه‌ها خلاص شوید و بارسنگینی را از دوش خود بردارید.

انعطاف و سازگاری

اگر انواع مختلفی از اشخاص با یکدیگر در یک جامعه زندگی می‌کنند که قطعا همین طور است، پیوندی در بین آنها وجود دارد که گاهی اوقات درگیری و کشمکش نیز در آن دیده می‌شود. در‌این مواقع منعطف باشید، آنها را درک کنید، سمج و سرسخت نباشید و در عوض به‌صورت کاملا آزاد و داوطلبانه به آنها کمک کنید تا آن افراد بهتر خودشان را با جامعه وفق داده و سازگار کنند.

مواردی که در بالا ذکر شد، یک فهرست یا لیست مختصر و کوتاهی از ارزش‌های خانواده بود که امیدواریم به شما عزیزان کمک کند تا با دید بازتر و منطقی‌تری به آنها نگاه کنید و بیندیشید. این ویژگی‌ها و خصایص تقریبا ذاتی و غریزی هستند که هر فردی می‌تواند آنها را گسترش و توسعه دهد زیرا همه ما عضو یک خانواده هستیم. والدین و معلمان نیز می‌توانند این ارزش‌ها را گسترش و آموزش دهند و فرزندان و شاگردانشان را به‌صورت منحصر به فرد بار بیاورند

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: دانستني ها , ,
:: برچسب‌ها: چند نکته که با رعایت کردن آنها , منحصربه فرد می شوید!! ,
:: بازدید از این مطلب : 905
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 3 تير 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: